Medlemsaften om Dortmund og tysk fodbold

March 11, 2025

Tysk fankultur og 50+1-strukturen skiller sig ud i Europa og sikrer, at fans har indflydelse på klubben. Kom til medlemsaften og hør, hvordan man arbejder i Dortmund.

Borussia Dortmund (BVB) er en af de største og mest traditionsrige klubber i Tyskland. Men udover det sportslige er klubben også kendt for sit stærke fanmiljø og medlemsdemokrati. Jan van Leeuwen, som er en del af klubbens fan- og supportafdeling, giver her et indblik i, hvordan fansene er organiseret, og hvilken rolle de spiller i klubbens hverdag.

Tirsdag den 25. marts kl. 19 holder han oplæg om Dortmund og tysk fodbold for FFB’s medlemmer, så kig forbi Amerikavej 21 på Vesterbro og hør mere om, hvordan de arbejder i Tyskland. Tilmeld dig lige her

En klub med dybe rødder i fanmiljøet

Jan van Leeuwen har været Dortmund-fan siden barndommen i 1990’erne, hvor klubben oplevede stor succes. For ham har det aldrig været nok blot at se kampene fra tribunerne – han blev aktiv i fanorganisationen og arbejder nu med at styrke fællesskabet omkring klubben. Dortmunds fan- og supportafdeling har 20.000 medlemmer, der følger klubbens hold inden for håndbold, bordtennis og fodbold.

250 af dem er frivillige, der organiserer alle arrangementerne, og Jan van Leeuwen er en af fem personer, der varetager forskellige initiativer, som blandt andet dækker velgørenhedsprojekter, mindekultur og støtte til andre sportsgrene i klubben.

“Vi er ikke kun en supporterafdeling, vi arbejder for hele klubben. Det betyder, at afdelingen ikke kun fokuserer på at bakke op om fodboldholdet, men også har en social og historisk dimension,” forklarer han.

50+1-reglen er medlemmernes magt over klubberne

Et af de mest omdiskuterede emner i tysk fodbold er 50+1-reglen. Reglen, der blev indført i 1998, sikrer, at klubbernes medlemmer har den bestemmende magt i foreningerne. Selvom det er tilladt at sælge aktier i den professionelle del af klubben, skal moderselskabet – selve fodboldklubben – eje mindst 50 procent plus én aktie.

Formålet med reglen er at forhindre, at eksterne investorer får fuld kontrol over en klub, som det er tilfældet i mange andre europæiske ligaer. Dog er der undtagelser, eksempelvis Bayer Leverkusen og Wolfsburg, der historisk har været ejet af henholdsvis Bayer-koncernen og bilfabrikanten Volkswagen.

Og der er styrker og svagheder ved reglen, pointerer Jan van Leeuwen.

“På papiret sikrer 50+1, at fansene har en stemme. Men hvis man ikke forsvarer den aktivt, kan det ende som en skinmanøvre,” siger han og peger på RB Leipzig som et eksempel, hvor reglen er blevet omgået ved, at klubben kun har et meget begrænset antal medlemmer, der alle har forbindelse til Red Bull.

Fansenes indflydelse og engagement

Som en del af Dortmunds fanscene er van Leeuwen med til at sikre, at medlemmernes stemme bliver hørt i klubben. Selvom det daglige arbejde i fodboldvirksomheden ligger hos selskabets ledelse, har moderklubben stadig indflydelse på vigtige beslutninger.

Eksempelvis deltager fanafdelingen i udarbejdelsen af klubbens værdikodeks og har en repræsentant i komiteen, der udvælger kandidater til klubbens præsidentpost.

Tyske fodboldfans er kendt for deres aktivisme, hvilket især blev tydeligt for et par år siden, da den tyske liga (DFL) overvejede at sælge en del af TV-rettighederne til en ekstern investor. Fans frygtede, at en sådan beslutning ville påvirke kampstartstidspunkter og stadionoplevelsen negativt. Protesterne mod planerne var massive, og tusindvis af fans deltog i demonstrationer, hvilket i sidste ende fik forslaget til at falde.

“Vi er vokset op i et system, hvor vi stadig er medlemmer og har indflydelse. Vi kan ikke ændre alt, men vi kan ændre noget,” siger van Leeuwen.

Udfordringen med kommercialisering

Selvom 50+1-reglen i teorien beskytter tyske klubber mod fuld kommercialisering, er der stadig stor økonomisk ulighed. Bayern München har gennem årtier opbygget en position langt over de andre klubber, og selv Dortmund, der har en stærk fanbase, kan have svært ved at konkurrere økonomisk.

“Vi solgte aktier i slutningen af 1990’erne for at skaffe penge, men det gjorde andre klubber også. Det ændrede ikke magtbalancen – det flyttede den bare til et nyt niveau,” forklarer van Leeuwen.

Han peger på, at selvom mange klubber drømmer om at konkurrere med Bayern, er løsningen ikke nødvendigvis at åbne op for fuld investorstyring, da det kan føre til kortsigtede økonomiske gevinster, men også en større afhængighed af eksterne interesser.

Et fællesskab i kamp for klubbens sjæl

Borussia Dortmunds fans er ikke kun tilskuere – de er en aktiv del af klubben. Medlemsdemokratiet sikrer, at de stadig har en stemme i klubbens udvikling, selvom økonomiske kræfter ofte trækker i en anden retning. Gennem initiativer som mindearrangementer, sociale projekter og fanprotester viser Dortmunds fans, at fodbold er mere end bare et spil: Det er en kultur og et fællesskab, der skal beskyttes.

Den tyske model med 50+1-reglen giver fans mulighed for indflydelse, men det kræver konstant kamp at sikre, at reglen ikke blot forbliver en formalitet. Som van Leeuwen siger:

“Du skal leve den og beskytte den, ellers bliver den kun et stykke papir.”

Tilmeld dig arrangement med Jan Van Leeuwen lige her