Blodrødt regnskab på trods af massive indtægter fra fans
March 13, 2025

Trods rekordstor fremgang på det kommercielle område, præsenterede Brøndby IF A/S i sidste uge et nyt alarmerende underskud. FFB er sat i verden for at samle og mobilisere fansenes økonomiske styrke med henblik på at sikre en succesfuld, sund og økonomisk bæredygtig klub til de kommende generationer.
Tilhængernes økonomiske bidrag til Brøndby IF er større end nogensinde. Tribunerne er fyldte, og som det fremgår af selskabets delårsrapport, der kom ud i sidste uge, slog den kommercielle indtjening nye rekorder i første halvdel af 2024/25-sæsonen. Særligt salg af merchandise har vist sig at være en indbringende forretning med en omsætning på hele 28 millioner kroner.
På paradoksal vis taler tallene på bundlinjen et helt anderledes dystert sprog. Underskuddet i samme periode er på 56,4 millioner kroner, og følger et underskud på over 100 millioner for perioden 1. januar 2023 til 30. juni 2024.
De nuværende ejere har yderligere lånt klubben 223 millioner kroner, hvoraf der pr. 31. december er trukket 178,5 millioner. Lånet trækker renter og kan konverteres til aktier, der vil øge de nuværende ejeres andel og magt over klubben.
Ingen Plan B
Efter 13 år med aktiemajoriteten på private hænder, har Brøndby ikke formået at skabe en rentabel forretning. De enkelte regnskaber med sorte tal på bundlinjen, er blevet afløst af alvorlige underskud i de efterfølgende perioder.
Europæisk deltagelse og spillersalg vil have positiv effekt på kommende regnskaber, men, hvad der sker, hvis det ikke lykkedes, er et foruroligende åbent spørgsmål. Under det nuværende ejerskab er den økonomiske gearing højere end nogensinde; – klubben taber dagligt 300.000 kroner.
Rettidig omhu
Vi mener Brøndby hører til på fællesskabets hænder, og vi tror på, at fællesskabet vil have de bedste forudsætninger for at skabe en sund vækst og en bæredygtig økonomi.
Brøndby skal vinde mesterskaber og deltage i europæiske turneringer, men den sportslige succes skal sikres gennem hårdt arbejde og en fornuftig strategi. Ikke gennem hovedløst overforbrug.
Vi beder derfor alle Brøndbyfans om at vise rettidig omhu, og tage ansvar for klubbens fremtidige velbefindende ved at melde sig ind i FFB.
Ejerformer
Ethvert ejerskab er selvfølgelig interesseret i at tjene penge, men vi må ikke være blinde over for det faktum, at private ejerskaber investerer med et kortsigtet perspektiv for øje.
Et forhold som selskabet selv gør opmærksom i det flere hundrede sider lange prospekt, som blev udgivet i forbindelse med aktie-emissionen tilbage i januar:
Ejerskabsmodellen i en fodboldklub kan have betydende indvirkning på dens finansielle bæredygtighed. I de senere år, har der været en trend mod diversificerede ejerskabsmodeller, inkluderende fanejerskabs-modeller, som prioriterer fodboldklubbens langsigtede interesse over kortsigtet finansiel gevinst.
Indtoget af milliardær-ejere og enerådende formuefonder har ført til et stigende forbrug, der er velgørende på den korte bane, men stiller spørgsmål til den langsigtede levedygtighed og retfærdig konkurrence.
(Oversat fra engelsk, red.)
Private ejerskabers kortsigtede fokus bunder i den enkle omstændighed, at deres økonomiske investering er tidsbegrænset. Omvendt er det en livslang investering, at være fan af en klub som Brøndby. En kærlighed, vi giver videre til kommende generationer.
Det er derfor tvingende nødvendigt, at alle os, der elsker Brøndby tager et fælles ansvar for klubbens fremtidige velbefindende. Det er et ansvar, vi ikke kan overlade andre.
Uanset, hvordan det går sportsligt, og økonomisk, i de kommende år, vil de nuværende ejere en dag ønske at sælge deres aktier. FFB knokler for at samle Brøndbyfællesskabet om at rejse økonomiske midler, så vi er de oplagte købere, når den tid kommer.
Mentalitetsændring
Det fælleskab som har hjulpet klubben frem til de største sejre, og gennem de største kriser, bør også have bestemmende indflydelse i Brøndby IF.
Vi ønsker en professionelt drevet klub, hvilende på et solidt økonomisk fundament, med en ledelse, som har sin autoritet fra alle os, der har givet vores hjerter til klubben.
Det kræver en ændring af den måde vi opfatter os selv på som fans. Det kræver at vi viser, at vi er meget mere end kunder i butikken, og er i stand til at se længere end den kommende weekends resultater på banen.
Et medlemsskab af FFB skal falde ligeså naturligt ned i indkøbskurven som nye spillertrøjer og sæsonkort.
Hvis det lykkedes, er vi meget tæt på at nå vores mål, om en klub ejet af fællesskabet.
Her kan du læse, hvordan vi kommer dertil, trin for trin: Bæredygtig strategi
Opdag meget mere om FFB her på hjemmesiden og find et abonnement der passer til din økonomi.